Logo Ontwerp: wie, wat, waarom?

Op zoek naar de ware identiteit van jouw bedrijf of organisatie om je doelgroep op een succesvolle wijze te bereiken?

Als design professionals helpen we je graag op weg en proberen je daar vooral te houden! Maar bedenk wel dat een geweldig bedrijfslogo slechts het topje van de ijsberg is. Terwijl je logo fungeert als de eerste visuele aanknopingspunt, moet het wel overeenstemmen met de werkelijke waarde van je organisatie. Want een professioneel logo ontwerp alleen is geen wondermiddel. Een logo of een beeldmerk zal niet werken wanneer het geenszins in lijn is met de manier waarop het bedrijf intern over zichzelf denkt en hoe het zich in de media presenteert naar buiten toe.

Een herkenbaar logo ontwerp en een effectieve huisstijl sluit naadloos aan op je bedrijfsidentiteit. Net als de identiteit van verschillende mensen om je heen, vertelt een bedrijfsidentiteit als het ware een verhaal. Dit verhaal hoeft echter geen epos te zijn, want een eenvoudige wist-je-dat met een begin en een eind is al voldoende. Maar hoe verpak je de hele bedrijfsidentiteit in een simpel logo ontwerp? Daar zijn geen vaste richtlijnen voor, noch blijkt dit een eenvoudig zondagmiddag klusje te zijn.

Ontmoet de logo ontwerper! Wij denken in vormen en symbolen. Misschien is het een beperking, misschien een talent. In ieder geval maken we sinds jaar en dag met succes gebruik van deze gave.

Belangrijk om te weten is dat we samen het gewenste doel bereiken. Wij zijn van mening dat een intensieve samenwerking noodzakelijk is om je bedrijf optimaal te kunnen profileren. Met deze werkwijze bieden we je zowel inhoudelijk als conceptueel resultaten van een zeer hoogwaardig kaliber.

Maar voor we zover zijn, is helderheid van zaken een absolute pré. De volgende drie vragen fungeren als doeltreffende uitvalsbasis om je tot nadenken te dwingen over het doel en de redenen waarom jouw bedrijf, dienst of product er werkelijk toe doet.

Wie, wat en waarom:

  1. Wie ben jij?

    Een inkoppertje natuurlijk! Meestal de naam van je bedrijf of organisatie.

  2. Wat doe je?

    Dit is wat je bedrijf te bieden heeft – wat wordt er bijvoorbeeld geproduceerd: dit kan zowel fysiek als emotioneel zijn.

  3. Waarom maakt het wat uit?

    Deze vraag is uitdagend, maar brengt je dichtbij het doel en waar het zich bevindt. Deze vraag hoeft niet altijd meteen te worden beantwoord. Het liefst een doordacht antwoord dat je tot de bron van de redenen brengt en waarom jouw bedrijf er werkelijk toe doet. Hoe draag je bij aan het leven van je klanten, je werknemers en voor de maatschappij in het algemeen.

Heb je op deze drie vragen reeds een helder antwoord, maar je bedrijfsidentiteit sluit daar nog niet op aan? Deel ze met ons, want hoe meer informatie je verstrekt, des te beter wij in staat zijn om je professioneel advies te geven. Vraag ook eens vrijblijvend om een offerte!